5.etapa: Veliny - Jeseník 139km
V 5. etapě opustíme východní Čechy a přes pěkné kopečky dojedeme na severní Moravu. Projedeme jedním z nejvyšších míst letošní cyklotour. Veliny opustíme Orlickou tabulí a kolem Nového zámku v Kostelci nad Orlicí budeme směřovat do Rychnova nad Kněžnou Lipovky. Koupání v Kněžné asi nezvládneme a budeme pokračovat do Kvasin. Sem je to z Lipovky u Rychnova nad Kněžnou jen co by kamenem dohodil (a zbytek došel) a také zde sídlí jedna z továren našeho generálního sponzora Škody-auto. Jsme již v podhůří a kolem místního letiště budeme směřovat do Orlických hor. Další zastávka je v Rokytnici v Orlických horách. Zde si dáme obědovou pauzu nabereme sílu do dalších kopečků. Sjedeme k přehradě Pastviny a stále ještě podhůřím Orlických hor se budeme blížit ke Králíkům. Zde bude další přestávka a občerstvení před stoupáním do kopců masivu Králického Sněžníku. Údolím mezi Králickým Sněžníkem a Hanušovickou vrchovinou dojedeme do Starého Města. To bude již dnešní poslední zastávka a bude nás čekat poslední dnešní část etapy. Přes Ramzovské sedlo ve výšce 763 m.n.m., to už budeme v Hrubém Jeseníku, dojedeme do cíle dnešní etapy do města Jeseník.
Start ve Velinách: 8:00 hod OÚ Veliny 60
Veliny - cyklostezka NS rytíře Velingera – Borohrádek – Čermná nad Orlicí , Velká Čermná – Kostelec nad Orlicí – Rychnov nad Kněžnou, Lipovka Autocentrum Matrix (příjezd cca 9:30 – odjezd 10:15) 28 km
Rychnov nad Kněžnou, Lipovka – cyklostezka podle silnice 14 – cyklostezka podle silnice 32118 – Škoda závod Kvasiny (příjezd cca 10:25 – odjezd 10:35) 8 km
Škoda závod Kvasiny – místní komunikace kolem letiště – Lukavice – Panská Habrová – Jaroslav – Javornice – Pěčín – Rokytnice v Orlických horách náměstí T. G. Masaryka (příjezd cca 12:00 – odjezd 12:30) 25 km
Rokytnice v Orlických horách – Kunvald – Končiny – Zbudov – Klášterec nad Orlicí – Lhotka – Pastviny – Vítanov – Vlčkovice – Mladkov – Lichkov – Dolní Lipka – Předměstí – Králíky Velké náměstí (příjezd cca 14:20 – odjezd 14:50) 30 km
Králíky – Červený Potok – Malá Morava – Vlaské – Staré Město náměstí Osvobození (příjezd cca 16:10 – odjezd 16:40) 25 km
Staré Město – Šléglov – Vikantice – Branná – Ostružná – Ramzová – Horní Lipová – Lipová-lázně – Jeseník Masarykovo náměstí (příjezd cca 18:10) 27 km
Podrobnou trasu najdete zde.
Profil trasy najdete zde.
Změna trasy a časů vyhrazena
5.etapa: Veliny - Jeseník
Ráno z kempu ve Velinách jsme vyrazili do kopců. Byla-li to včera pohoda, dnes nadešla změna programu. Než se pustíme do popisu našeho zápasu s kopci, přiblížíme aspoň tři loga na našich dresech. Nejprve Škoda Auto. Je naším generálním partnerem už pár let, což v praxi znamená, že nám zapůjčila jeden vůz na celý rok i s příspěvkem na benzín, na cyklojízdu pak další auta. Celkem tedy jede Octavia, Superb, Kodiaq a VW Caravella, abychom to všechno zvládli naložit a převézt. Tipněte si, kolik najezdí „naše“ celoroční auto. Výsledek najdete na konci dnešní zprávy. Tolik nejnápadnější logo na dresech.
Pak je tam červené logo Kaláb. Ing. Jiří Kaláb, Jura, se potkal s Josefem v roce 2005 na své akci, kterou pořádá každoročně už 26 let, totiž zářijové jízdě Brno – Praděd – Brno, 150 tam, na druhý den 150 zpátky, pěkný nářez... S Josefem pak absolvoval Giro d’Italia. Abyste věřili, že je Jura na kolo kadet, hlásím, že projel mimo jiné Jižní Ameriku na kole na těžko ve dvou, tři měsíce, 4 tisíce kilometrů. Inu výlet. Na kole dětem jezdí od druhého ročníku, rok co rok posílá na konto… Neřekl mi, kolik, stejně bych vám to nesvěřil. Ale zajímá mě to, počkám si na výroční zprávu.
Pak je tam malé žluté logo RACHA KOVO SPORT, Radek Chamrád. V Hroznové Lhotě (to je, panečku název sídla!) má dvě firmy a dvacet sedm zaměstnanců, staví mimo jiné fotbalové branky a sportovní zařízení. Letos jede počtvrté, prý se mu to líbí a těší se na známé tváře. Ono to asi nebude tak prosté. Radek bojoval a vyhrál nad onkologickým onemocněním, během něhož přišel o společníka i s firmou, opustila ho partnerka, zkrátka ví, co to je, hrábnut si na dno. Ze všeho se dostal, každoročně posílá na konto… Počkejte si na zprávu, já jen řeknu, že mnoho desítek tisíc. Jo, když je potřeba autolednička pro naše občerstvení, Radek ji prostě opatří, letos vezeme tři.
Tak, a teď na trať. Pan starosta Velin nás v osm ráno vyprovodil, Josef v sedle vysokého kola, ale opravdu jen symbolicky a kousek, víc to vážně nejde. Naší první zastávkou bylo Autocentrum Matrix v Lipůvce u Rychnova nad Kněžnou, kde nás přivítali ovocem, koláči a pro každého jezdce cyklolahví. Ba dokonce pamatovali i na to, abychom si je mohli podepsat, a tak nezaměnit. Chytré a milé. Kousek odsud jsou Kvasiny, závod Škoda Auto, náš partner (viz výše). Tady nám náramně pomohli, když nám svařili prasklý rám vysokého kola. Vytrhli jste nám trn z paty! Skvělé, díky. V Rokytnici v Orlických horách jsme zastavili na oběd. Nemohli jsme se shodnout, kolikátý guláš na cestě už máme. Čtvrtý? Pátý? Možná. Odsud jsme pílili do Králík, i když ne zrovna pekelným tempem, dnes to byly krpály jeden za druhým, pro některé místy i na tlačení kola. Pepu zastoupil Ivan Burkert, který je s vysokým kolem také srostlý, nebojte, bude o něm také řeč. V Králíkách nás uvítali pan starosta Ing. Václav Kubín a místostarosta Antonín Vyšohlíd, bohaté občerstvení s řízky, zeleninou, ovocem a koláči. Na náměstí se předvedla děvčata ZUŠky Králíky pod vedením Moniky Golianové a Soni Pakerové, načež jsme znovu šlápli do pedálů, abychom přijeli včas do Starého Města pod Sněžníkem, kde nás přivítal starosta Jiří Kamp. Děkujeme za občerstvení a chlebíčky, před posledním úsekem jsme to potřebovali. Ve čtvrt na sedm jsme dorazili do Jeseníku, na posledních pár kilometrů si na vysoké kolo zase sedl Pepa, i když páni lékaři v pelotonu zvedali obočí. Na náměstí nás uvítala paní starostka Zdeňka Blšťanová a místní děti na kolech. Voda a šťáva přišly vhod, už jsme skoro chrastili, jak nás dneska slunce sušilo. A honem do kempu a rychle pivo, když dovolíte.
A ještě drobnost: je to s podivem, ale z hroznu cyklistů, jichž z Velin vyjelo 95 včetně 20 dětí, kouří jediný.
Jan Králík
P. S.: Josef Zimovčák najezdí ročně po sponzorech, obecních a městských úřadech, policii a kde čem poctivých 80 000 km. Jo, a taky se musí krom toho nějak živit…